Lasivuorimaa Hotelli Vaakuna neuvotteluhuone

Kuvien hakukoneoptimointi: Miten nimetä kuvia tehokkaasti

Yksi tapa, jolla et ehkä ole ajatellut verkkosivustosi hakukoneoptimoinnissa, on kuvien nimeäminen hakukoneoptimointia varten. Jos tämä kuulostaa tutulta, jätät mahdollisesti käyttämättä useita optimointimahdollisuuksia. Esimerkiksi kuvien alla olevia kuvatekstejä luetaan jopa 300 % enemmän kuin tekstikappaleita.

Lisäkannustimena mainittakoon, että pelkästään Googlen kuvahaku muodostaa nykyään 20 prosenttia kaikesta hakukoneiden liikenteestä. Jos voisit mahdollisesti lisätä orgaanista liikennettäsi 20 prosenttia, tekisitkö niin? Totta kai!

Tässä oppaassa näytämme sinulle muutamia käyttöön soveltuvia nimeämiskäytäntöjä kuviesi optimoimiseksi sekä muita hakukoneoptimointia edistäviä vinkkejä.

Miksi kuvat ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta?

Kaikesta mihin panostat aikaa ja vaivaa, sen on tuotettava sinulle jotain hyötyä pitkällä aikavälillä. Miksi siis optimoida kuvia? Koska voit saada hyötyä mm. näissä asioissa:

  • Tarjoaa lisää avainsanamahdollisuuksia hyödyntämällä erilaisia kuvan nimeämistapoja
  • Parantaa mm. sivullaoloaikaa ja sivun selaussyvyyttä
  • Lisää orgaanista liikennettä Google-kuvahauista.
  • Kannustaa sosiaaliseen jakamiseen, mikä johtaa lisääntyvään orgaaniseen liikenteeseen

Kuvan nimeämis mahdollisuudet WordPressissä

Kuvan “nimeäminen” verkkosivuston sivulla voi tarkoittaa useita eri asioita:

  • Otsikko: Näytetään, kun käyttäjä siirtyy hiirellä kuvan päälle, eivätkä hakukoneet käytä sitä. Käytetään yleensä antamaan lisätietoja. Yleisen käyttäjäkokemuksen lisäksi sillä ei ole suoraa vaikutusta hakukoneoptimoinnissa.
  • Alt-attribuutti: Näytetään, kun kuva on rikki/ei lataudu. Hakukoneet käyttävät tätä attribuuttia indeksoidessaan sivun sisältöä, ja se on tärkeä optimoinnin kannalta. Alt-tekstiä käyttävät myös verkkosivujen lukijat näkörajoitteisille käyttäjille.
  • Tiedostonimi/URL: Kuvaava tiedostonimi voi myös antaa Googlelle enemmän tietoa aiheesta kuin yleinen tai automaattisesti luotu nimi, kuten IMG_1234-2.jpg. Tiedostonimeä käytetään myös kuvan URL-osoitteena, kun se tallennetaan sivustolle.
  • Kuvatekstit: Kuvatekstit ovat aivan kuten mikä tahansa muu tekstisisältö sivulla, ja ne liitetään vahvasti kyseiseen kuvaan.
  • Ympäröivä teksti: Kun Google hakee kuvahaun tuloksia, se ottaa huomioon ympäröivän tekstin asiayhteyden päättäessään, kuinka relevantti kuva on hakukyselyn kannalta.

Kuinka nimetä kuvia hakukoneoptimoinnin kannalta

Kuten näet, kuvien nimeämisessä on useita mahdollisuuksia parantaa hakukoneoptimointia. Seuraavassa on muutamia menetelmiä ja esimerkkejä, joiden avulla pääset alkuun:

Käytä avainsanaa kuvien nimeämisessä

Koska olet jo käyttänyt aikaa ja vaivaa olennaisten ja tehokkaiden avainsanojen tutkimiseen, sinun kannattaa hyödyntää sitä myös kuvien nimeämisessä. Noudata vain seuraavia ohjeita:

  1. Kuvat on hyvä nimetä mahdollisimman havainnollistaviksi. Kuvan nimeen on hyvä lisätä myös avainsana, jolla kuvan halutaan löytyvän Googlesta.
  2. Parhaiden käytäntöjen mukaisissa URL-osoitteissa on yleensä sanat erotettu toisistaan väliviivalla, joten muutamme sen muotoon “kuinka-seo-optimoin-kuvat”
  3. Nyt voit tehdä useita eri vaiheita asiayhteydestä riippuen:
    1. Jos kuva on aiheen kannalta merkityksellinen mutta lähinnä koristeellinen, voit käyttää laskuria nimen lopussa: “kuinka-seo-optimoin-kuvat-1”.
    2. Jos kuva liittyy tiettyyn osioon tai alateemaan, vaikkapa “Suorituskyky”, voit nimetä sen esimerkiksi “kuinka-seo-optimoin-kuvat-suorituskyky”.
    3. Kuvassa voi myös olla tärkeää tietoa, kuten tilastotaulukko, jolloin voit nimetä sen esimerkiksi “kuinka-seo-optimoin-kuvat-tilastotaulukko”.
    4. Tai jos kyseessä on vaiheittainen opas, se voisi olla muodossa “kuinka-seo-optimoin-kuvat-vaihe-1”.

Käytä avainsanalausetta kuvan alt-attribuutissa

Kuvan alt-tekstiä käytetään joko silloin, kun kuva ei lataudu, tai kun ruudunlukijat lukevat sitä näkörajoitteisille kävijöille. Se toimii periaatteessa kuvasi korvaajana tietyissä olosuhteissa, joten sen on oltava hyvin kuvaava. Sen pitäisi olla myös kieliopillisesti oikein, muuten se voi olla sekava.

Alt-teksti on myös tärkeä tekijä, jota hakukoneet tarkastelevat, joten sen on oltava erittäin merkityksellinen. Yksi mahdollisuus on käyttää otsikon pääosaa. Jos otamme yllä olevan esimerkin, otsikko voisi alkaa sanoilla “Kuinka hakukoneoptimoida kuvia”.

Alt-teksti voisi siis olla esimerkiksi seuraavanlainen:

  • Kuinka hakukoneoptimoida kuvia Vaihe 1
  • Kuinka hakukoneoptimoida kuvia alt-attribuutin määrittäminen

Käytä kuvaavia kuvatekstejä

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, kannattaa myös hienosäätää kuvien kuvatekstejä hakukoneoptimointia varten. Koska se näkyy, sen pitäisi olla hyvin kuvaava, kieliopillisesti virheetön ja helppolukuinen.

Kuvatekstien avulla voit keskittyä hieman enemmän käyttäjäkokemukseen kuin pelkkään SEO-viritykseen. Mieti, miten muuttaisit avainsanoja tai lauseita, jotta ne sopisivat luontevasti ympäröivään tekstiin (esim. yksikön muuttaminen monikoksi, infinitiivin muuttaminen yksikön kolmanneksi persoonaksi, sanojen uudelleenjärjestäminen jne.).

Autamme mielellämme sinun verkkosivustosi hakukoneoptimoinnissa. Ota yhteyttä ja kysy lisää.

Työskentele kanssamme

Luodaan yhdessä jotain hienoa.

Varaa aika ilmaiseen alkukartoitukseen